woensdag 14 maart 2012

De grote voorjaarsschoonmaak

De grote voorjaarsschoonmaak – jarenlang hopeloos ouderwets maar als ik sommige bronnen mag geloven is het bezig met een comeback. Ik herinner me plaatjes dat het complete meubilair in de tuin stond – alles stond buiten. Weet nog dat ik dacht: “wat als het gaat regenen?”Als kind vond ik het maar wat bijzonder – hoe vies moest zo’n huis wel niet zijn als alles buiten stond?

In het licht van 2012 zie ik meer en meer in dat de traditie getrouwe vrouwen (ja sorry dat was toen zo) niet alleen bezig waren met de fysieke schoonmaak maar ook met een mentale bijna spirituele schoonmaak. Na een paar dagen boenen en soppen (zoals de monniken doen in Nepal) en het weggooien of weggeven van onnodige spullen zul je je ongetwijfeld lichter en opgeruimder voelen. Onze oma’s hadden al een scherp oog voor Fengshui en Yin & Yang. Momenteel is het helemaal hip& happening om je eigen lichaam te reinigen, te detoxen en je onder te dompelen in wellnessweekenden. Je woonomgeving kan dan natuurlijk niet achterblijven.

Maar waar begin je?
En m.i. de grootste valkuil: Hoe voorkom je dat je halverwege te midden van de chaos (want dat wordt het eerst) beland in een melancholische bui door de zoveelste doos uit het (al dan niet onverwerkt) verleden?

Ongetwijfeld kom je spullen tegen die je niet weg kunt gooien - want dat kun je ‘ooit’ nog wel gebruiken – denk je.

*Kamer voor kamer
*Discipline, discipline en discipline gok ik.

Schrobben en poetsen zijn repetitieve handelingen die bijna een meditatieve state of mind kunnen veroorzaken. (Denk aan Julia in Eat, Pray, Love) De fysieke inspanning put je der mate uit dat zelf de grootste nachtbraker verzekerd is van een goede nachtrust. Met elke poetsbeweging aan de buitenkant poets je tegelijkertijd de binnenkant – net zolang tot het glanst. Alle spullen die je fysiek weggooit of weggeeft heeft m.i. tevens een symbolische betekenis. Alles wat je weggooit staat symbool voor de “oude troep” in de eigen ziel, geest – waarmee je je niet langer meer hoeft te verbinden. Het weggeven van spullen voor juk dat niet langer bij jou hoort- maar die je ‘symbolisch’ mag teruggeven aan de persoon bij wie het hoort.

Een opgeruimd huis is een opgeruimde geest zeiden oude wijze vrouwen.

1 opmerking:

Bastiaan Reinink zei

Met de "troep" ben ik het helemaal eens. Het is heel fijn om af en toe eens schoon schip te maken. En als je weinig hebt dan merk je nog meer dat je weinig nodig hebt!