dinsdag 26 juli 2011

Knot

Eerlijksheidshalve ben ik er nog niet over uit, hierom leg ik u het dilemma voor:

Onderweg naar mijn werk passeerde ik een vrouw die opmerkelijk hoge suède wannabe schapenvachten aan haar benen had. Mensen die mij kennen weten dat ik absoluut geen schoenenscanner ben, dus dat het me opviel is al opmerkelijk an sich. De vrouw in kwestie droeg een spijkerbroek die te modern voor haar was (Bleeched Jeans & No teeth...gaan m.i. niet echt samen) en haar namaak UGGS waren net te hip voor haar tja, voorkomen zal ik maar zeggen. Ik schatte deze vrouw midden vijftig en ik kon maar niet beslissen of ze nou ouder leek door het dragen van die te jonge hippe kleding of dat ze jonger had geleken in "gepaste kleding". Begrijp me goed het laatste wat ik wilde is iemand beoordelen of veroordelen...ik kreeg het vraagstuk niet meer uit mijn hoofd verbannen. Dus ik besloot mijn geest de vrije hand te geven.

Dan heb je nog de andere versie: De jonge vrouw die een hoog gesloten kraag verkiest boven (gepast uiteraard) decolleté. Jonge dames die zich in ouwelijke kleding hullen waardoor er spontaan 15 jaar bij hun eigenlijke leeftijd op komt, niet zelden met een Uilige Bril (wat nu absoluut weer hip is natuurlijk). Met als kers op de taart De Knot.

Wederom de vraag: Valt de leeftijd van deze jongedame nou meer op dóórdat ze ouwelijke kleding draagt of is het toch weer wat anders?

Dan heb je nog de meiden wiens kledij precies past bij hun attitude (pas op hier trek ik even een blik vooroordelen open) "De verwende mode-bi/atch inclusief gezichtontnemende zonnebril", "De kantoorleasedoos inclusief ultrarok", de zakelijke zakenvrouw in grijs pak én knisperende witte blouse...maar dat is enkel bij daglicht. Met grote verbazing heb ik ultravrouwen in verlegen grijze muizen zien veranderen en zakelijke zakenvrouwen los zien gaan op de dansvloer. Dan heb je natuurlijk de groep die de regel bevestigt. en dat is maar goed ook. Te veel verwarring zou het "systeem" ontwrichten.
Kortom, kleding genereert de helft van ons verwachtingspatroon bij mensen. Heel handig om etiketjes te plakken, te labelen en om in hokjes te stoppen.

Maar goed dit wisten we allemaal al...maar dan weet ik nog niet of a) ouwelijke kleding juist de jongheid van de persoon doet bevestigen /of dat  b) jonge kleding de rijpheid van een persoon in de spotlight zet? (In ieder geval ...voorbij de houdbaarheidsdatum van de huidige jeugdklasse.)

Misschien zit het er tussen in....Als je als rijpende vrouw elk jaar een halve centimeter bij je roklengte optelt, maakt je dat ergens jonger. Je kleding groeit met je mee. Echter, een geoefend oog kan op den duur aan het aantal centimeters de leeftijd van een vrouw raden. Misschien moeten ze wel leeftijdsmaten neer zetten in de winkels i.p.v  Franse maatjes. Weet iedereen waar die moet zoeken zeg maar...net zoals bij Scapino. Zoals ze daar alle maten bij elkaar hebben staan...zet je nu alle leeftijdscategorieën naast elkaar. Met daar binnen wellicht een aantal subcategorieën als a) ik ben jonger dan mijn leeftijd b) ik bén mijn leeftijd c) ik ben ouder dan mijn leeftijd d) ik ontken mijn leeftijd.

Als jonge vrouw kom je eigenlijk overal wel mee weg....waar ligt de grens?

De dag dat ze 'mevrouw' tegen je zeggen....

Zouden ze ook mevrouw zeggen tegen Catharine Zeta Jones?

Geen opmerkingen: